Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kultur och estetik

Frågor om kultur, estetik och materialitet är centrala både ur ett utbildningsvetenskapligt perspektiv och i studier kring barns och ungas vardagslärande. Under flera decennier har forskningen också strävat efter att förstå barns och ungas meningsskapandeinom dessa områden genom att inkludera både skola och fritid.

Forskningsintresset inom temat riktas därmed mot studier av estetiska och praktiskaämnen/lärprocesser/konstnärliga uttryck i förskola, grundskola och gymnasieskola, men även barns och ungas vardagskulturella utryck i en alltmer globaliserad och digitaliserad värld.

Mer specifikt intresserar sig temat för pedagogiska och didaktiska utmaningar i klassrumssituationer och andra lärandekontexter, men fokus riktas även mot lärande i relation till utmaningar i det samtida samhället.

Frågor om genus, social inkludering, gränsöverskridande interaktion och identitetsskapande är centrala för temat. Olika teoretiska angreppssätt används, såsom exempelvis sociokulturella, socialkonstruktionistiska, kulturvetenskapliga och posthumanistiska perspektiv. Doktorander och forskare från konstnärliga, utbildningsvetenskapliga och humanistiska fakulteterna är för närvarande aktiva i temat. Förutom reguljära doktorandseminarier anordnar temat även öppna seminarier och konferenser utifrån aktuella frågor och texter inom ramen för forskningsintresset.

Temaledare

Monica Lindgren, Högskolan för scen och musik

Cecilia Björck, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. 

CUL-temat Kultur och estetik våren 2018


18 januari, 10-12 (HSM C 303) 50% seminarium Cecilia Jeppsson, doktorand i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap. Diskutant: Professor Cecilia Ferm Almqvist, Luleå tekniska universitet

1 februari, 10-12 (HSM C 303) Debatt om forskning kring estetiska ämnens transfereffekter på andra ämnen.

Underlag:
Vid seminariet kommer vi att iscensätta en debatt om huruvida lärande i estetiska ämnen gör barn, elever och andra människor bättre även i andra ämnen och förmågor (genom s.k. transfereffekter). Alla bidrar till debatten genom att själv välja och läsa in sig på en vetenskaplig artikel om transfereffekter inom det estetiskt pedagogiska området, och använda artikelns argument i debatten (alternativt, maila någon av temaledarna för tips på artikel). Vi hoppas på en dynamisk debatt där olika ståndpunkter får komma till tals (du behöver inte välja den ståndpunkt du själv företräder!), och där vi kan få syn på vad valet av forskningsmetod betyder i sammanhanget.

Anmälan senast 25 januari till någon av temaledarna. I anmälan, meddela val av artikel.

15 mars, 10-12 (IPKL) Analysseminarium I: Workshop Samtalsanalys. CUL-doktorander Martin Göthberg och Johan Revelj. (gemensamt seminarium för tema Kultur och estetik och tema Text och språk).

19 april, 13-15 (HSM C 303) Analysseminarium II: Videoanalys. CUL-doktorander Niklas Rudbäck och Joakim Andersson.
 

Välkomna!

Monica Lindgren & Cecilia Björck

Sidansvarig: Linda Morgan|Sidan uppdaterades: 2018-01-16
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?