Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ansökan till CUL forskarskola 2019 öppen

Nu öppnar 2019 års ansökan till Göteborgs universitets forskarskola CUL, Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning. Forskarskolan vänder sig till dig som har lärarexamen, vill kompetensutveckla dig och bidra till en skola på vetenskaplig grund.

Sista ansökningsdag är måndag den 11 mars!

Årets utlysning är öppen för sökanden inom tio olika forskarutbildningsämnen.

Mer information antagningen till om forskarskolan CUL.

Nyheter

  • Övertro på förskolebarns förmåga att själva ta till sig vetenskapligt innehåll

    [2019-02-12] I förskolan behandlas ofta vetenskapligt innehåll med hjälp av bilder, modeller eller lek vilket ger barnen möjligheter att uppleva, upptäcka, uttrycka och lära med hela kroppen och alla sinnen. Men ofta görs detta utan att barnen får någon förklaring som kopplar ihop aktiviteten med det innehåll som står i fokus. Det visar forskning från Göteborgs universitet och Högskolan i Borås.

  • 1970-talets förändrade syn på jämlikhet banade väg för 1990-talets skolpolitiska systemskifte

    [2018-12-11] De skolpolitiska reformer som genomfördes runt 1990 har kallats för ett systemskifte och beskrivits som en förflyttning högerut. Men var det verkligen en sådan skolpolitisk totalomvändning? En ny avhandling visar att 1990-talsidéerna om en ökad valfrihet för individen går att spåra redan i 1970-talets mer vänsterpräglade skolpolitik och den tidens idéer om jämlikhet.

  • 13 nya doktorander på plats i forskarskolan i utbildningsvetenskap

    [2018-09-12] Sedan starten 2005 har 71 doktorander disputerat vid Forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. I slutet av augusti var det utbildningsstart och internat för de 13 nya doktorander som antagits efter att 83 ansökt.

  • Sommarmingel med praktiknära forskning som tema

    [2018-06-20] Ett hundratal doktorander, handledare, skolledare och temaledare knutna till CULs forskarskola fanns på plats på Pedagogen när forskarskolan bjöd in till sommarmingel i mitten av juni.

  • Ny föreståndare för Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning

    [2018-05-24] Hallå där Jonas Emanuelsson, universitetslektor och nuvarande prefekt vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, som blir ny föreståndare för CUL, Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, under de närmaste tre åren

  • Både möjligheter och svårigheter med digitalt berättande i förskoleklassen

    [2018-05-23] Digitala verktyg i förskoleklassen innebär både möjligheter och svårigheter när barn instrueras att skapa berättelser. Det innebär också en utmaning för förskollärarna. En aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar hur viktigt lärarstödet och instruktionerna är för hur barn engagerar sig i berättande med digitala verktyg.

  • Förskolebarn skapar egna normer utan vuxnas insyn

    [2018-04-18] I förskolans uppdrag ingår moralisk fostran av barn utifrån samhällets demokratiska värderingar. De vuxna har ansvar för att skapa normer och regler i barngruppen. Men barnen skapar egna normer som ibland skiljer sig från de vuxnas moral, något som ofta går de vuxna förbi. Det visar en aktuell avhandling vid Göteborgs universitet.

  • Svårt tidsstrukturera när gymnasielärarna både ska undervisa och vara mentorer

    [2018-03-15] Idag förväntas lärarna både undervisa och vara mentorer för eleverna utanför undervisningssammanhangen. En aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar att detta mentorsuppdrag gör lärararbetet oförutsägbart och föränderligt.

  • Intresseanmälan för uppdrag som föreståndare för CUL

    [2018-02-28] Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning söker en föreståndare för uppdragsperioden 2018-05-01-2021-06-30 med placering vid den Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

  • Skolmatematiken behandlas mer komplext när elevernas inspel tas tillvara

    [2018-02-06] Ibland ställer elever frågor som kan förändra inriktningen på en lektion. I det läget behöver läraren snabbt ta beslut ifall elevinspelet ska följas upp eller om det är bäst att hålla sig till den ursprungliga lektionsplanen. En aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar att ämnesinnehållet blir mer komplext behandlat när elevinspelen utforskas.

Fler nyheter

RSS

RSS-formatet används för att ta emot de senaste nyheterna från en webb utan att aktivt besöka sajten.   Rss-ikon

Kontaktinformation

Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL), Göteborgs universitet

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 5793, 0766-181 989

Sidansvarig: Linda Morgan|Sidan uppdaterades: 2019-01-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?