Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kultur och estetik

 

Frågor om kultur, estetik och materialitet är centrala både ur ett utbildningsvetenskapligt perspektiv och i studier kring barns och ungas vardagslärande. Under flera decennier har forskningen också strävat efter att förstå barns och ungas meningsskapandeinom dessa områden genom att inkludera både skola och fritid.

Forskningsintresset inom temat riktas därmed mot studier av estetiska och praktiskaämnen/lärprocesser/konstnärliga uttryck i förskola, grundskola och gymnasieskola, men även barns och ungas vardagskulturella utryck i en alltmer globaliserad och digitaliserad värld.

Mer specifikt intresserar sig temat för pedagogiska och didaktiska utmaningar i klassrumssituationer och andra lärandekontexter, men fokus riktas även mot lärande i relation till utmaningar i det samtida samhället.

Frågor om genus, social inkludering, gränsöverskridande interaktion och identitetsskapande är centrala för temat. Olika teoretiska angreppssätt används, såsom exempelvis sociokulturella, socialkonstruktionistiska, kulturvetenskapliga och posthumanistiska perspektiv. Doktorander och forskare från konstnärliga, utbildningsvetenskapliga och humanistiska fakulteterna är för närvarande aktiva i temat. Förutom reguljära doktorandseminarier anordnar temat även öppna seminarier och konferenser utifrån aktuella frågor och texter inom ramen för forskningsintresset.

 

Temaledare

Monica Lindgren, Högskolan för scen och musik

Cecilia Björck, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

 

Welcome to CUL-theme Culture and Aesthetics April 27: Seminar on mixed methods research


Mixed methods research
April 27, 13-15
Susanne Garvis, professor IPKL
B2 236 (Pedagogen, Hus B, Läroverksgatan 15)

Susanne will share her experience by giving a presentation on mixed methods research, followed by a discussion where we all take part.

Prepare by reading this article:
Ponce, A. O. & Pagan-Maldonado, N. (2014). Mixed methods research in education: Capturing the complexity of the profession. International Journal of Educational Excellence, 1(1), 111-135
 
Extra reading if you have time:

Evaluation report from Victoria

Please look at the methods closely as they are designed to be formative rather than summative review.

Presentation from John Creswell about mixed methods research.


Welcome!

Monica Lindgren & Cecilia Björck, theme leaders Culture and Aesthetics, CUL
 

 

 

Sidansvarig: Linda Morgan|Sidan uppdaterades: 2017-04-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?