Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskarskolans kurser

Forskarskolan i utbildningsvetenskap svarar för 30 gemensamma hp och en seminarieserie (inom temaverksamheten) i den samlade forskarutbildningen om 240 hp.

I forskarskolans kurser studeras skilda teorier och metoder med relevans för forskning inom det utbildningsvetenskapliga området. Kurserna skall genomsyras av ett professionsperspektiv genom att relatera kursernas innehåll till pedagogisk yrkesverksamhet. I den kursdel om 30 hp som CUL ansvarar för ingår följande sex kurser.

Det innebär således att en CUL-doktorand förväntas läsa minst 30 hp bland följande kurser:

• Perspektiv på bildning och utbildning, CUL 1. 7,5 hp
• Utbildningsvetenskap, kunskapsbildning och lärande, CUL 2. 7,5 hp
• Forskningstraditioner, forskningsetik och vetenskapsteori, CUL 3. 7,5 hp
• Metoder i utbildningsvetenskaplig forskning, CUL 4, 3 x 5 hp

Anmälan till CUL 1, 2, 3

CUL-kurs 1 och 3 ges vanligen på höstterminen och CUL 2 på vårterminen. Mail skickas ut inför anmälan.

Anmälan till kurs 4

CUL kurs 4 utgörs av tre delkurser om vardera 5 hp.
Kurserna ansöks direkt på utbildningsvetenskapliga fakultetens websida. 

Kvalitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning, 5 hp - ges varje vår
Kvantitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning, 5 hp - ges varje höst
Metodologiska utmaningar i utbildningsvetenskaplig forskning, 5 hp - ges varje vår
 

Om kurserna

Kurserna, som planeras i samråd med företrädare från universitets fakulteter, ska bidra till att doktoranden utvecklar kunskap om några centrala idéhistoriska och vetenskapsteoretiska traditioner inom kultur-, natur- och samhällsvetenskaperna samt kunna relatera dessa till forskning inom utbildningsvetenskap.

Doktoranden skall utveckla förståelse för olika kunskapsformer och dess betydelse för studier av kunskapsprocesser och kännedom om det utbildningsvetenskapliga kunskapsfältets historia. Kurserna skall vidare ge doktoranden kunskaper om såväl forskning om undervisning och lärande som forskning om bildning och utbildning samt bidra till att doktoranden utvecklar färdighet att kunna tillämpa olika forskningsmetoder som kan användas är utbildningsvetenskapligt relevanta. Kurserna ska göra doktoranden förtrogen med olika utbildningsvetenskapliga metoder.

 

Sidansvarig: Linda Morgan|Sidan uppdaterades: 2017-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://cul.gu.se/kurser/
Utskriftsdatum: 2017-10-22