Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Värdefulla möten när CUL-doktorander konfererade

Nyhet: 2016-12-15

En chans att formulera sig kring sin forskning och få efterlängtad respons, både från andra doktorander och seniora forskare. Det var uttalade synpunkter på Mötesplats CUL, den konferens forskarskolan med samma namn arrangerade för en tid sedan.

Till tvådagarskonferensen i Stenungsund var samtliga 60 i nuläget verksamma CUL-doktorander och deras handledare, företrädare för skolverksamheter samt skolpolitiker inbjudna.
Konferensen byggde på aktivt deltagande. De deltagande CUL-doktoranderna presenterade sina respektive forskningsprojekt antingen genom rundabordssamtal, med posters, i workshop eller genom paper.
Bland föreläsarna märktes bland andra professor Elin Eriksen Odegaard, Universitetet i Bergen som talade på temat ”The transition from doctoral student to full grown researcher” och professor Susanne Garvis, CUL:s vetenskaplige ledare, som talade under rubriken ”Developing as a researcher within educational sciences: finding the global”. 

Informella lärmiljöer

En av CUL-doktoranderna på plats var Alexina Thorén Williams, doktorand vid institutionen för kemi och molekylärbiologi där hon under doktorandstudierna har 20 procents institutionstjänstgöring, bland annat i form av att vara kursledare.
Hennes kommande avhandling kommer att handla om hur lärarstudenter utvecklar sin lärarkunskap i naturkunskap och teknik med hjälp av science centers, som Universeum, där hon för övrigt har sin anställning.
– Fokus är hur informella lärmiljöer kan bidra till att blivande lärare utvecklar sin ämnesdidaktiska kompetens, sade hon.
Hon studerar frågan genom att bland annat videofilma och intervjua när lärarstudenter – blivande F-3-lärare – planerar, genomför och reflekterar den kurs i naturvetenskap och teknik som de genomgår på plats på Universeum och som institutionen för didaktik och pedagogisk profession har förlagt dit.

Ingen ämnesdidaktisk miljö

Mötet med andra CUL-doktorander och övriga betyder mycket.
– Forskningsmiljön jag är knuten till på min institution ägnar sig mycket åt det experimentella, vad gäller proteiner, molekyler och celler. Där finns ingen ämnesdidaktisk miljö där jag kan ställa mina frågor. De frågorna kan jag däremot ställa här och få till en diskussion kring, sade Alexina Thorén Williams.

CUL står för Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning. Forskarskolan är sedan 1 juli 2016 flyttad från dåvarande Lärarutbildningsnämnden och är nu underställd dekanen för Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Åke Ingerman.

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Sidansvarig: Linda Morgan|Sidan uppdaterades: 2011-07-08
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?