Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Naturvetenskap i undervisningen - NO-didaktik

Nyhet: 2012-02-22

Forskning i naturvetenskapernas didaktik har sedan 1960-talet utvecklats över hela världen, men är i Sverige ett relativt nytt forskningsfält. För att kunna förmedla och göra NO tillgängligt och angeläget för elever krävs mer kunskap om lärares undervisning, elevers attityder och begreppsbildning. Det handlar även om djupare förståelse för behovet av naturvetenskaplig allmänbildning och dess betydelse ur ett samhällsperspektiv.

I detta tema ger några av Sveriges ledande forskare inom NO-didaktik en överblick över forskningsområdet.
Tema Naturvetenskap i undervisningen är producerat av Anna Sandström, redaktör på forskning.se.
Vetenskaplig faktagranskning: Gunnar Höst vid Linköpings universitet.
Temat är en samproduktion mellan Skolverket - Forskning för skolan och forskning.se.
 

 

Fakta

Forskning.se är en nationell webbplats för forskningsinformation som:
samlar och sorterar material om forskning
kompletterar med översiktlig information
prioriterar det enkla och begripliga
ansvarar för sökning av svensk forskning
gärna samarbetar

Forskning.se drivs och utvecklas av tio myndigheter och stiftelser som finansierar forskning samt landets lärosäten. I styrgruppen sitter en representant från vardera finansiär samt totalt fyra representanter från landets lärosäten. Redaktionen är placerad på Vetenskapsrådet, som är förvaltande organ.

 

AV:
031 786 5510

Artikeln publicerades först på: ruc.gu.se

Sidansvarig: Linda Morgan|Sidan uppdaterades: 2011-07-08
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?