Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ansökan till CUL forskarskola 2017 öppen

Nu öppnar 2017 års ansökan till Göteborgs universitets forskarskola CUL, Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning. Forskarskolan vänder sig till dig som har lärarexamen, vill kompetensutveckla dig och bidra till en skola på vetenskaplig grund.
 

Årets utlysning är öppen för sökanden inom tio olika forskarutbildningsämnen.

Mer information antagningen till om forskarskolan CUL.
Sista ansökningsdag är den 23 mars.

Nyheter

  • Bild- och medieundervisning med demokratisk potential

    [2017-04-26] Bild- och medieundervisning kan göra att elever får lättare att uttrycka sina åsikter samtidigt som deras upplevelser, erfarenheter och kunskaper blir synliga. I elevernas bildskapande kommer en mångfald perspektiv fram, vilket även kan nyansera stereotypa uppfattningar. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

  • Svårt väcka högstadieelevers intresse för matematik

    [2017-04-19] Det kan vara svårt att få elever intresserade av högstadiematematiken. Det försöker matematiklärarna främst lösa genom aktiviteter som diskussioner och elevnära frågor. Men eleverna själva lockas mer av uppgifter där ämnesinnehållet, det vill säga själva matematiken, står i förgrunden. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

  • Värdefulla möten när CUL-doktorander konfererade

    [2016-12-15] En chans att formulera sig kring sin forskning och få efterlängtad respons, både från andra doktorander och seniora forskare. Det var uttalade synpunkter på Mötesplats CUL, den konferens forskarskolan med samma namn arrangerade för en tid sedan.

  • Lärarutbildningen blir hela universitetets angelägenhet

    [2016-11-02] Nu finns större delen av lärarutbildningens nya organisation på plats: Den utgörs av fakulteter, institutioner och rådgivande organ tillsammans med Samordningsnämnden för lärarutbildningen (SOL) och Enheten för utredning och lärarutbildning. Syftet med den nya organisationen är att göra lärarutbildningen till hela universitetets angelägenhet och att integrera den i den akademiska struktur som gäller för övriga utbildningar.

  • Enheten för utredning och lärarutbildning inrättas 1/11

    [2016-09-27] Gemensamma förvaltningen, Området för verksamhetsstöd, får en ny enhet - Enheten för utredning och lärarutbildning. Den nya enhetens uppdrag är att ge generellt utredningsstöd inom utbildningsområdet och specifikt stöd inom lärarutbildningen.

  • Fysik i förskolan måste vara konkret och utforskningsbar

    [2016-09-26] Ett glas som faller i golvet, ett eko av barns röster i en tunnel, ett löv som flyter i en bäck. Allt är exempel på vardagsfysik som förskolebarn kan möta. I förskolans läroplan står att barnen ska utveckla förståelse för fysikaliska fenomen, och för pedagogerna gäller det att göra fysikområdet konkret och utforskningsbart. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

  • Alarmerande låga kunskapskrav kring läsande och skrivande på gymnasiets yrkesprogram

    [2016-09-22] Trots att elever på yrkesinriktade program ska läsa minst en kurs i svenska med samma innehåll och kunskapskrav som elever på högskoleförberedande program verkar kraven se helt annorlunda ut. Det visar en avhandling i humaniora med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet.

  • Omorganisation och ny ledning för CUL

    [2016-08-16] En ny organisation för lärarutbildningen innebär att Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, CUL, flyttas från LUN till Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Den nya organisationen började gälla den 1 juli 2016 och ett implementeringsarbete har nu påbörjats. En ny vetenskaplig ledare, Susanne Garvis, har utsetts.

  • Tillsammans för en stark lärarprofession - seminarium Almedalen 5 juli

    [2016-06-29] Många för fram samverkan kring forskning och utbildning som nyckeln till en stark lärarprofession och hög kvalitet i lärarutbildningen. Hur stärker vi möjligheterna till reell samverkan, och vad kan vi lära från andra professioner? Hur skapas nationellt likvärdiga förutsättningar?

  • Bedömning i skolan - lättare sagt än gjort

    [2016-05-16] Bedömning har potential att bidra till ökat lärande för elever och till utveckling av lärares undervisning. Men det förutsätter ett samarbete mellan elever och lärare. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Fler nyheter

RSS

RSS-formatet används för att ta emot de senaste nyheterna från en webb utan att aktivt besöka sajten.   Rss-ikon

Kontaktinformation

Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL), Göteborgs universitet

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Västra Hamngatan 25

Telefon:
031-786 5793, 0766-181 989

Sidansvarig: Linda Morgan|Sidan uppdaterades: 2017-02-08
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?