Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskarskolans uppläggning

Forskarskolan i Utbildningsvetenskap kan betraktas som en nätverksorganisation för forskarutbildning i anslutning till utbildningsvetenskap. De forskarutbildningsämnen och forskningsteman som vuxit fram bygger på forskningsfrågor som återfinns i gränsområdet mellan forskning, pedagogisk yrkesverksamhet och lärarutbildning. Utformningen, som förväntas tillföra kunskaper till såväl högskolan som den pedagogiska yrkesverksamheten, syftar till att stödja de avhandlingsprojekt som doktorander i forskarskolan i Utbildningsvetenskap utvecklar tillsammans med sina handledare. Utformningen bidrar också till att doktoranderna i forskarskolan kan samspela med andra doktorander med olika kunskapsbakgrunder kring ett gemensamt fokus.
Fig 1 CUL
Relationen mellan grundutbildning, pedagogisk yrkesverksamhet och forskning i forskarskolan i utbildningsvetenskap.

Till forskarskolan antas doktorander med en lärarexamen.

CUL ansvarar tillsammans med berörda fakulteter för antagning, studieplaner och uppföljning. Doktorsavhandlingen har sin bas i något av universitets olika discipliner och kommer att beröra utbildningsvetenskapliga frågor. Eftersom utbildningsvetenskap inte är ett forskarutbildningsämne kan man inte disputera i utbildningsvetenskap. Det kan man däremot i ett urval av forskarutbildningsämnen vid Göteborgs universitet.

Den valda forskarutbildningsstrategin innebär att presumtiva doktorander erbjuds att delta i forskningsområden med olika vetenskaplig inriktning.

Doktoranderna erbjuds att delta i något av forskarskolans temaområden:

Utbildning, undervisning och lärande med inriktning mot:
• Kultur och estetik
• Text och språk
• Matematik och naturvetenskap
• Lärarprofession och skolutveckling
• Informationsteknologi

Forskarskolans förhoppning och ambition är att skapa tydlig samhörighet doktoranderna emellan samt verka identitetsskapande för de antagna doktoranderna. Nedan följer ytterligare några fördelar med sättet att organisera forskarutbildningen.

  • Att som doktorand arbeta inom ett forskningstema skapar utrymme och möjlighet att samspela med andra doktorander med olika kunskapsbakgrunder kring ett gemensamt fokus.
  • Forskningsteman möjliggör en koppling mellan grundutbildningen, lärare och forskarutbildningen. Doktorander kan därmed medverka i grundutbildningen.
  • Forskningsteman medför ett gemensamt forskningssamspel mellan universitet och de kommuner som finansierar egna doktorander.
  • Under det att doktoranderna deltar i projekten, och skriver avhandlingar inom ramen för dessa, tillskapas en stabil grund för ett långsiktigt samarbete mellan pedagogisk yrkesverksamhet och forskning.

 

Sidansvarig: Linda Morgan|Sidan uppdaterades: 2017-03-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?