Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskarskolan skall stödja en lärare- och forskaridentitet

Forskarskolan i utbildningsvetenskap skall vara identitetsskapande i den bemärkelse att de antagna doktoranderna skall känna samhörighet med utbildningsvetenskapliga frågor och skolnära forskning.

Det innebär exempelvis ambitionen att vilja ta konkreta problem som utgångspunkt i sin forskning i syfte att försöka ta fram bättre teoretisk kunskap som sedan kan omsättas i ett utbildningssammanhang. Detta förutsätter en vilja att främja utveckling av forskning kring aktuella och grundläggande utbildningsrelaterade frågor och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen inom det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet.

Det utbildningsvetenskapliga forskningsfältets frågor berör främst utbildningssektorn (dvs. skolväsendet och högskoleväsendet) men kan också gälla pedagogisk verksamhet inom andra samhällsområden. Med hjälp av teorier och metoder från olika vetenskapliga ansatser kan kunskaper inom det utbildningsvetenskapliga fältet fördjupas.

Doktoranden deltar i en identitetsprocess som svarar mot de olika sätt på vilket doktoranden definierar och positionerar sig utifrån föreställningar kring lärande, kunskapsbildning, kunskapsprocesser och vad utbildningsvetenskap är. Snarare än att identiteten utgörs av fasta värden och referensramar skapas och omskapas den i de specifika sammanhang som doktoranden ingår i. Det är vad doktoranden faktiskt gör som utgör grund för identiteten. Att undervisa elever i skolan eller studenter i högskolan parallellt med att man bedriver forskarutbildningsstudier och deltar i ett forskningsprojekt innebär att röra sig mellan tre sammanhang.

En central aspekt i identitetsskapandet utgör den ”framtid” som doktoranderna går tillmötes. Identiteten skapas också genom att man identifierar sig med eller genom att man inte identifierar sig med olika tänkta framtida arenor. Det innebär därmed inte att processen är avslutad för att man i en fas av forskarutbildningen föreställer sig en bestämd yrkesarena som sitt mål eller destination. Arenan kan komma att ändra sig. Icke desto mindre kan möjligheten att föreställa sig eller se en framtid, i vilken forskarutbildningen avslutats och något nytt har tagit vid, främja att doktoranden ser sig som en del av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet. Det är därför angeläget att ständigt diskutera – och analysera – möjliga scenarier för doktoranderna.

Att vara doktorand i forskarskolan i utbildningsvetenskap medför att man ingår i flera olika utbildningssammanhang vid Göteborgs universitet. Dessa sammanhang erbjuder ett rikt utbud av forskarutbildningskurser, seminarier och konferenser. För det första deltar doktoranden i forskarskolans kursutbud, doktorandkonferens och seminarier som forskarskolan anordnar för samtliga doktorander. Det är forskarskolans kurser, doktorandkonferens och seminarier som utgör den gemensamma kärnan för den utbildningsvetenskapliga kompetens som doktoranderna utvecklar. Det är också i detta sammanhang som doktorandernas olika forskningsintressen och erfarenheter från de olika forskarutbildningsämnena diskuteras. Ett annat sammanhang utgör den institution/fakultet som svarar för forskarutbildningsämnet. Här samspelar doktoranden med andra doktorander och handledare och deltar i olika seminarier och forskarutbildningskurser. Ett tredje sammanhang utgör den fakultetsövergripande temaverksamhet som CUL svarar för. I anslutning till det tema doktoranden följer återfinns också seminarier och konferenser.

Sidansvarig: Linda Morgan|Sidan uppdaterades: 2009-06-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?